Kol.2.14: Gjeldsbrevet mot oss
slettet han,
det som var skrevet med lovbud; han tok det bort fra oss da han naglet det til korset. |
|||
Gjelder loven fortsatt?
(Denne artikkelen hører sammen med Hjertekristendom, og er en utdypning om friheten fra loven) En kristendom som bygger på bud og forskrifter, er en død religion. Men kristenlivet er ikke en religion - det handler om en relasjon til en person! Loven skaper frykt, for den truer med straff. Og den som ikke klarer å leve opp til den, får skyldfølelse. Men den nye pakt bygger på kjærlighet og nåde som gjør slutt på frykten og gir kraft til å seire over synden. 1.Joh.4.18: I kjærligheten finnes det ikke frykt: Den fullkomne kjærligheten driver frykten ut.Jeg har sett hvordan dette budskapet setter angstfylte mennesker i frihet til å nærme seg Gud, og det i seg selv er et bevis på at kjærligheten og loven ikke kan samarbeide om å sette mennesker i frihet! Jesu ordMatt.5.17-18:
Tro
ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene!
Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. Joh.19.30:
Da
Jesus hadde fått vineddiken, sa han: «Det er
fullbrakt!»
Loven
skulle ikke forgå før alt var skjedd! DA
skulle
loven
"forgå!" Når Jesus
sier "Det er fullbrakt" bruker han ordet "teleo" som betyr:
"å bringe til ende, fullføre, nå
målet, avslutte gjeldsbyrden". Vi må
huske at Jesus levde under loven, og mange av hans uttalelser
må også forstås i lys av det. Jesus
skulle oppfylle
loven til minste prikk! Guds krav ble oppfylt! Dermed
"forgikk"
loven. Så bøyde han hodet og utåndet. Og hvorfor kan jeg trekke en slik konklusjon? Fordi Paulus sier: Ef.2.14-15:
For
han er vår fred, han som gjorde de to til ett
og rev ned den muren som skilte, fiendskapet. Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter. Slik stiftet han fred da han av de to skapte ett nytt menneske i seg. Da Jesus ble spurt om kvinnen som ble grepet i hor skulle stenes, slik loven krevde, løste Jesus dette på en fabelaktig måte (Joh.8.3-): Jesus, som var den eneste som var uten synd,og dermed kunne ha kastet den første steinen, han løste lovens krav ved at han døde i hennes sted og sa: Joh.8.11 "Heller ikke jeg fordømmer deg. Gå bort, og synd ikke mer fra nå av!"Loven fordømmer først, og hvis du klarer å leve etter den, gir den håp om Guds anerkjennelse. Jesus derimot, tar først bort fordømmelsen, og dette gir også den kraften vi trenger for å beseire synden! Et liv i Ånden, ikke i kjødet!Folks første reaksjon på budskapet om at vi er løst fra loven, er ofte: "Kan dere bare lyve og stjele og hore da?" Det røper en grunnleggende mangel på forståelse for saken, som på Paulus sin tid: Rom.3.8: Skal vi ikke da like godt
gjøre det onde, så det gode kan komme? Så du som vil forsvare den
loviske tenkemåten bør ta deg i vare
før
du angriper læren om frihet fra loven! Rom.6.15: "Hva så? Skal vi synde fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Slett ikke!" Gal.5.1: Til
frihet har Kristus frigjort oss. v.13: Dere,
søsken, er kalt til frihet.
v.14: For hele loven blir oppfylt
i dette ene budet: v.16: Jeg
sier dere: Lev et liv i Ånden!
v.18: Men blir dere drevet av Ånden, er dere ikke under loven. Det er ikke loven som skal redde oss fra begjæret i vår syndige natur, men et liv i Ånden! Et liv i Ånden er så preget av kjærlighet til Gud og medmennesker at man drives av en trang til å gjøre Guds vilje! Veien for å komme inn i dette livet er ikke å formane med bud og regler, men å bli oppglødet av kjærligheten!
Ingen "ny lære"I dag er det vel Åge Åleskjær som er mest kjent for å forkynne frihet fra loven i Norge. Bøkene "Hellig og feilfri for Gud" (1980) og "Fullstendig frihet" (2004) forklarer dette. Og boka "Respons" handler om hvordan vi skal leve et ansvarlig liv. Vi vet at også Yonggi Cho står for dette, og forkynte det da han var i Sarons Dal i 1981.Den første jeg har hørt om som gikk ut med dette budskapet, er Watchman Nee i boka "Det normale kristenliv" som ble skrevet ca i 1970. Der skriver han i et avsnitt med kommentarer til Rom.7 (s.124)
"Problemet er altså at vi ikke har noen forståelse
av
å ha blitt utfridd fra loven"
(s.128) "Loven avgår ikke ved døden. Det er jeg som dør, og ved døden blir jeg fri fra loven." Les boka selv og se hvordan han utdyper denne læren allerede i 1970, og han sier at han lærte dette allerede i 1923! Romerne 7 beskriver ikke et "normalt" kristenliv, sier han - det beskriver en jøde som strever med å holde loven. Selv om vi kjenner oss igjen, er løsningen å finne i kap.8, ikke i loven! (s.132):
"Den dagen jeg ble
frigjort fra loven, opplevde jeg nesten himmelen på jorden."
Så dette er ikke noe nytt, eller noe jeg har funnet på - dette er en lære veldig mange står for, og som har vært kjent lenge. Denne artikkelen er alt for kort til å utdype emnet helt. Skaff deg disse bøkene og les dem! Vedtaket på apostelmøtet i JerusalemSpørsmålet om hvorvidt hedningene (dvs. ikke-jøder) skulle holde loven var tidlig debattert, vi leser :Ap.gj.15.5:
Men
noen fra fariseerpartiet som hadde kommet til tro, sto fram og hevdet:
«De må omskjæres og pålegges å holde Moseloven.» Paulus og Barnabas var i Jerusalem for å drøfte dette med apostlene og de eldste. De ble enige om å sende ut et skriv til hedningene i Antiokia med følgende beslutning: Ap.gj.15.28-29:
Den
hellige ånd og vi har besluttet
Nå vet vi at vedtaket om blod var relatert til
avgudsdyrkelse, og har ingen relevans i dag. I 1.Kor.8 ser vi at Paulus
for sin del ikke er redd for å spise kjøtt fra dyr
som kan
ha vært ofret til avgudene, men at han
avstår fra
det av hensyn til de andre.ikke å legge noen annen byrde på dere enn disse helt nødvendige tingene, at dere holder dere borte fra kjøtt som er ofret til avgudene, fra blod, fra kjøtt av kvalte dyr og fra hor. Om dere passer dere for slikt, vil det gå dere godt. Lev vel!» Temaet om frihet fra loven kommer opp igjen og igjen i Paulus sine brever, spesielt angående omskjærelse. Omskjærelsen og loven hører nøye sammen i hele denne debatten. Galeterbrevet og Kolosserbrevet har frihet fra loven som hovedtama. Og temaet er fortsatt under debatt, det har jeg tydelig fått erfare siden jeg første gang la ut artikkelen om dette tema i 2007. Aldri har jeg opplevd så mye harde ord som fra dem som vil ha med lovens tenkemåte inn i den nye pakt! De bruker "bokstaven" til å prøve å "slå i hjel" læren om frihet fra loven og livet i Ånden. Og aller mest opphisset blir de når jeg avslutter debatten fordi den er fastlåst - for de gir seg aldri! Et syn:En gang (ca 1998) fikk jeg et syn. Det bestod av to sekvenser:Først så jeg en innhegning med et høyt gjerde omkring. Inni der gikk det masse mennesker, og mange gikk langs gjerdet og søkte etter en åpning så de kunne komme seg ut - de følte seg innestengt. Midt i innhegningen var det en liten attraksjon. Noen samlet seg rundt den, men det syntes som de fleste hadde fokus på gjerdene. Så skiftet bildet til en skare mennesker som søkte inn mot midten, mot en stor attraksjon som alle ønsket å holde seg nær til. Det var ikke noe gjerde omkring. Noen få vandret rundt i periferien, men de ble om sider trukket inn mot midten på grunn av attraksjonen. Gud forklarte meg at dette var den gamle og den nye pakt. Den gamle pakt bygget på lover og bud som begrenset menneskenes gjerninger for å unngå synd og fordervelse. Gal.3.23:
Før troen
kom, var vi i
varetekt under loven,
innestengt helt til den tro som skulle komme, ble åpenbart. Loven holdt folk i varetekt inntil Jesus kom! Den nye pakt som kom i stedet bygger på kjærligheten og et hjerte som vil tjene Gud. Selv om det betyr frihet fra lovens bokstav, holdes det hele sammen av et ønske om å være nær den store attraksjonen, Jesus, kjærlighetens kilde. Gal.5.1:
Til frihet har
Kristus frigjort
oss.
Stå derfor fast og la dere ikke tvinge inn under slaveåket igjen.
Lovens hensikt.Men loven har fortsatt en hensikt på to måter: Den skal vise oss (og de ufrelste) at vi bare kan glemme å prøve å leve opp til den. Og det samme gjelder bergprekenen! Den skal vise at ingen er "bra nok" for Gud i seg selv. Den viser oss at uten Jesus er vi syndere. Watchman Nee sammenligner det med å legge fram en sekk med salt som veier 250 kilo, og forlange at noen skal bære den (s.132) Rom.5.20:
Loven kom til for
at fallet skulle bli
stort. Gal.2.19: Ved loven døde
jeg bort
fra loven, så jeg
kan leve for Gud. Den andre hensikten er at loven , sammen med bergprekenen, inneholder mange gode råd og retningslinjer for et godt liv. 1.Tim.
1.8-10: Men
vi vet at loven er god når vi
bruker den rett, 2.Tim.
3:16-17: Hver
bok i Skriften er innblåst av Gud og nyttig til Det er vel ingen som trekker i tvil at de 10 bud og bergprekenen er verd å ta på alvor. Men poenget er at budene må ikke være ytre tvang og trusler, men holdninger vi tar inn i våre hjerter så vi ønsker å leve slik av egen fri vilje! For den som elsker sin neste vil vel ikke gjøre mot de ti bud? Rom.13.8: Ha ingen skyld til noen,
annet enn det å elske hverandre!
Den som elsker sin neste, har oppfylt loven. Gal.5.14: For hele loven blir oppfylt i dette ene budet: Du skal elske din neste som deg selv. Når Ånden taler til oss med irettesettelse og formaning, bruker han ofte skriftsteder, også fra GT. Når vi leser GT må vi være åpne og ydmyke for at Ånden kan vise oss ting vi bør ta på alvor i våre liv. Da blir det ikke ytre krav, tvang eller trusler, men en indre overbevisning som blir en del av vårt hjerte, for å si det sånn. Det handler om å gå over fra ytre styring ved tvang og trusler, til en indre ledelse drevet av kjærlighet og takknemlighet. Om å gå over fra steinhjertet til kjøtthertet. Vi må forstå at Gud er en god Far som ønsker oss bare det beste! Hvis Han gir oss formaninger, er det fordi han hater å se at vi skade oss selv og andre. Og vi lyder Ham fordi vi tror at Han vil oss godt, ikke fordi vi er redd for at Han skal bli sint eller skuffet . Gud blir ikke sint eller skuffet - men Han synes det er vondt å se at vi gjør noe som blir negativt for oss eller andre - rett og slett fordi Han elsker oss og har medfølelse med oss. (Les artiklene om Hva er synd og Tilgivelse) Tilbake til Abrahams kår:Vi kan si at overgangen fra den Gamle til den Nye Pakt var dette:
Vi kan også si det slik, at
Før
syndefallet hadde menneskene bare tre bud:
Etter syndefallet, fram til Moses, var det ingen flere lover, men mye vondskap og synd likevel. De trengte ingen lover for å forstå at disse handlingene var vonde og syndige. I denne tiden var det Abraham levde, og Bibelen kaller Abraham de troendes far.
Allerede her ser vi at vi
ikke regnes blant "dem som har
loven",
fordi vi har
samme tro som Abraham. Da Gud ga loven på Sinai, var det for å hindre synd og forråtnelse. Men ingen ble frelst ved å holde den. Da Jesus kom, ville han føre menneskene tilbake til Abrahams kår, der tro er grunnlaget for frelse, og kjærlighet skulle være våre retningslinjer for livet. Han tok straffen for vår synd, ved at vi tar imot Ham i tro. En indre trang til å leve i kjærlighet til Gud og medmennesker skulle igjen være vår drivkraft - ikke frykt for straff eller ønske om belønning. Motivasjon ved
straff og belønning
kalles
"lovens ånd".
Den fokuserer på ytre handlinger. Og selv om noen henter sine "lover" fra det Nye Testamente: "Du skal - du skal ikke", så er det fortsatt lovens ånd, og like langt fra Guds vilje som er et liv i Ånden motivert av kjærlighet i hjertet - i avhengighet til Gud.
Likevel finnes det trossamfunn som har gjort mat og sabbat til en stor sak i sin tro!
Paulus kjempet en desperat kamp for å forklare Kolosserne og Galaterne at de ikke skulle leve etter bud og regler. Og merk at han snakket til frelste mennesker. Gal.4.30:
Men
hva sier Skriften?
Jag ut slavekvinnen og sønnen hennes! Sara er et bilde
på nåden, og Isak de som er
født av nåden - det er oss som er frelst av
nåde. Hva vil det si at vi skal jage ut slavekvinnen og hennes sønn? Det betyr at den som skal oppdra Isak er Sara, og ikke Hagar! Det som skal oppdra oss er nåden, ikke loven!! Nåden og loven hører ikke sammen! De som mener at vi er fri fra loven når det gjelder frelsen, men at det er loven som skal oppdra oss til helliggjørelse, sier med andre ord at: "Jo, riktignok var det Sara som fødte Isak, men vi må la Hagar oppdra ham!" Den gamle pakt (loven) er opphevetEn pakt, et testamente, avsluttes ved at den det gjelder dør. Jesu død opphevet den gamle pakten, og førte til at den ble erstattet med en ny. Heb.9.16-17: Når
det foreligger et testamente, Ef.2.15: har han opphevet loven med dens bud og forskrifter. Så den nye pakt er ikke kommet som et tillegg til den gamle, men i stedet for! Juridisk er det slik at det testamente som er av nyeste dato gjelder, det opphever det av eldre dato. Det er ikke et tillegg, men en erstatning. Men husk at den Nye Pakt slår fast at pakten Gud hadde med Abraham, den gjelder oss! Det er Sinai-pakten, loven, som er opphevet, og Abrahamspakten som gjelder i den Nye Pakt, som er av nåde. Ikke bare frelsen:De fleste er enige i at vi er løst fra loven i den forstand at den ikke er et krav for å bli frelst. Men noen hevder at den fortsatt gjelder som Guds krav for våre liv, som middel til helliggjørelse. Dermed avfeier de hele debatten og sier at alle skriftsteder som taler om frihet fra loven kun gjelder frelsen, men at livet som kristen fortsatt må styres av loven - i vår egen kraft og evne til å prestere å holde den. Men les følgende bibelvers: Kanskje sier han det enda klarere i: 2
Kor 3.6-8: han
som også
gjorde oss til tjenere for en ny pakt
Det er ikke loven som er
død, men vi er døde for
loven. Det er snakk om livet med Gud, ikke bare frelsen.
Noen hevder at det bare er "forskriftene" og de jødiske skikkene vi er løst fra. Men Paulus sier klart at både budene og forskriftene er opphevet! Det er ikke bare i forhold til frelsen at loven er opphevet, men også i forhold til livet som kristen. Den er erstattet av et liv i Ånden, et nytt hjerte, av kjærligheten. Det er overgangen fra et liv der vi stoler på vår egen kraft til å lyde budene, til et liv styrt av kjærligheten til Gud og vår neste - som er motivert av takknemligheten for det Jesus gjorde for oss! Friheten fra loven er egentlig så enkel at det blir vanskelig å forklare det! For Gud er det viktigst hva vi har i hjertet. At det vi gjør kommer fra en fri vilje! (Les artikkel om Hjertekristendom) For ikke å bli misforstått må jeg gjenta at Loven og hele Bibelen er nyttig til lærdom! Når vi leser den, må vi være ydmyke for at Ånden kan gi oss innsikt og overbevisning i hjertet ut fra det vi leser. Slik som de ti bud og bergprekenen. Men da blir det en overbevisning som kommer innenfra, noe ekte, av vår egen frie vilje - ikke noe vi lever etter bare fordi det er et krav. Til Kristus komNoen hevder at man skal forkynne loven for å drive folk til Kristus, og så siterer de Gal.3.24
Så hevder de at loven skal "tukte" folk til Kristus! For det første var en "tuktemester" det vi i dag vil kalle "barnepasser" eller "dagmamma". En som skulle passe barnet til det ble stort nok til å ta vare på seg selv. Slik står det i den nye oversettelsen:
Så det har ikke noe med å "tukte" eller "skape skyldfølelse" å gjøre. Det handler bare om at loven skulle fungere som en barnepasser fram til da Jesus kom og byttet den ut med evangeliet, slik det står i kapittelet etter: Gal.4.3-7:
Slik
er det
også
med oss. NB11 sier klart: "helt fram til Kristus". Så overgangen fra trellekår til barnekår skjedde for 2000 år siden! Tanken om å forkynne "lov og evangelium" for å drive folk til Kristus er derfor en misforstått teologi som har gjort at folk skyr kirker og bedehus, og den fordømmelsen det har spredt sitter dypt i folkesjela og hindrer vekkelse! I Apostlenes gjerninger hører vi aldri at de forkynte loven - de forkynte Kristus død og oppstått! 1.Kor.5.12a: "Hva har jeg med å dømme dem som står utenfor?" De som kjenner litt til psykologi vet at en maktpsykopat benytter skyldfølelse for å styre mennesker. Tanken om å forkynne loven slik at skyldfølelsen driver folk til Kristus, er bare maktpsykopatiske virkemidler! Det er den Hellige Ånd som skal overbevise mennesker om synd (Joh.16.8). Det er ikke vår oppgave å være den Hellige Ånd! Som Yonggi Cho har sagt: "Flytt talerstolen fra Sinai til Golgata!" Jesus tok et oppgjør med loven!Noen hevder at Jesus aldri tok et oppgjør med loven . Men jeg skal ta noen eksempler:Mark.2.27:
Og
Jesus la til: «Sabbaten ble til
for mennesket, ikke mennesket for sabbaten.
Med all mulig tydelighet viser Jesus at budene er gitt oss for å gi oss gode leveregler, men at de ikke er bindende når de ikke tjener sin hensikt! Dette gjelder også mange andre bud og regler. De har en hensikt i mange tilfeller, men det kan finnes situasjoner da kjærligheten åpner for andre løsninger - slik som skilsmisse når barn og ektefelle lider under et destruktivt samliv. (Les artikkel om Ekteskap og sex) Til og med en del ting som Jesus sa, er ugyldig i dag, fordi han selv levde under loven og holdt sine taler til jøder som levde under loven. F.eks. når han sier: Matt.23.2:
«På
stolen til Moses sitter de skriftlærde og
fariseerne.
Alt det de sier, skal dere derfor gjøre og holde. Men det de gjør, skal dere ikke rette dere etter. For de sier ett og gjør noe annet. - da sier jo Jesus at de skal holde hele Moseloven. Og det er i denne sammenheng han sier at de skal gi tiende. Dette er uttalelser som ikke gjelder for oss fordi vi lever i en annen pakt! Jesus levde under loven før han hadde dødd og stått opp igjen. Etter det er lovens tid slutt, i alle fall for oss som ikke er jøder! Og Paulus viser at han heller ikke benytter Jesu ord som bokstavelige bud. For Jesus sa i Matt.19.9 at det kun var hor som var gyldig grunn for skilsmisse. Likevel sier Paulus i 1.Kor.7.12- at hvis en ektefelle ble frelst og den andre ville skille seg av den grunn, så var det greit, for fredens skyld (v.15). Så vi ser at det handler ikke bare om loven i det Gamle Testamente, men om en måte å tenke på. Vi er løst fra bokstavelig flisespikkeri til å tenke på hva som er kjærlighet! Så selv Jesus og Paulus sine ord kan bli loviske og feil når de brukes for å "vokte" på folk. Et annet eksempel: Matt.5.38-39:
Dere
har hørt det er sagt: '
Øye for øye og tann for
tann.' Men jeg sier
dere:
Sett dere ikke til motverge mot den som gjør ondt mot dere. Om noen slår deg på høyre kinn, så vend også det andre til. Han sikter til loven som sier: 3.Mos.24.19-20
: Når
noen skader sin landsmann på kroppen,
skal det samme gjøres med ham som han selv har gjort: brudd for brudd, øye for øye, tann for tann. Den samme skade som han volder en annen, skal han selv få. Det er vel med all tydelighet klart at Jesus opphever denne loven! Det finnes mange andre eksempler også der Jesus refser fariseerne for deres loviskhet, og der Jesus satte lovens bokstav ut av kraft, slik som da de ville stene kvinnen som var grepet i hor. Luk.11.46:
Men
Jesus svarte: «Ve dere
lovkyndige også!
Dere lesser på folk byrder som ikke er til å bære, men selv rører dere dem ikke med en finger. Jesus ville løfte byrdene av og sette folk fri fra lovens tyranni! Han sa:
Den nye vinen er det nye livet i Ånden. De gamle skinnsekkene var loven som var så stram og lite fleksibel, at det nye livet ville sprenge dem, og føre til død - det nye livet ville renne ut. Loviskhet ødelegger Åndens gjerning! De nye skinnsekkene derimot, er kjærlighetens ånd, den nye drivkraft - den er fleksibel og føyelig, slik at det nye livet kan være dynamisk. Men det "holder vann"! Guds vitnesbyrdOg ikke nok med at Jesus tok et oppgjør med loven og dens måte å tenke på, men Gud selv ga også sitt klare vitnesbyrd. Vi leserMatt.17.1-: Seks dager senere tok Jesus med seg Peter, Jakob og hans bror JohannesMoses representerer loven, og Elia representerer profetene. Da Peter spør om han skal bygge en hytte til alle tre, griper Gud inn og sier: «Dette er min Sønn, den elskede, i ham har jeg min glede. Hør ham!» Gud tok bort Moses og Elias og sa at de skulle høre på Jesus! De så ingen andre enn Jesus! Jesus reiste dem opp fra den store frykten og sa: "Vær ikke redde!" Loven og profetene skaper frykt - Jesus tar frykten bort! Har du vært på berget og fått denne åpenbaringen? Har du skjønt at loven og profetene bare var skyggene av det som skulle komme, slik at du nå ikke lenger skal gå etter skyggene, men det sanne bildet som dannet skyggene, nemlig Jesus? Heb.10.1a: Loven inneholder bare en skygge av alt det gode som skulle komme,Det gode som skulle komme var Jesus og nådens evangelium. Loven og profetene gir oss ikke det sanne bildet av Gud og Hans vilje. Det er Jesus som er veien, sannheten og livet. Ikke loven! Et annet vitnesbyrd fra Gud er valget av tidspunk da Ånden kom. De fleste er klar over at Jesus døde på dagen da de feiret utgangen av Egypt. Dagen da lammet ble slaktet og blodet strøket på dørstolpene til beskyttelse mot dødsengelen. Derfor er alle enige om at vi ikke lenger behøver å ofre dyr for å få tilgivelse for våre synder, for Jesus døde for våre synder en gang for alle. Ofringene var bare et forbilde, en skygge, av det som skulle komme. Men det er ikke like mange som har skjønt at pinsedag for jødene var feiringen av den dagen da loven ble gitt på Sinai! Denne dagen valgte Gud som tidspunkt for Åndens komme. På Sinai viste Gud seg i røyk, og 3000 mennesker ble drept fordi de kom for nær Gud. På pinsedag viste Gud seg med ild, og 3000 mennesker ble frelst fordi de valgte å komme til Gud! Gud valgte pinsedagen for å vise oss at loven som slår i hjel er byttet ut med Ånden som gir liv! Loven var bare en skygge av det som skulle komme, nemlig livet i Ånden. Vi ofrer ikke dyr i tillegg til at vi tror at Jesus døde for våre synder. Og vi fortsetter ikke å leve under loven i tillegg til å leve livet i Ånden.
|