Reinkarnasjon
I
en tidligere versjon av
artikkelen tok jeg også opp emnet om minner fra
tidligere liv.
Dette enmet har jeg nå skilt ut i en egen liten
artikkel: Minner
om tidligere liv.
Aktualitet
Da jeg var med i
Lysbærerne fra 97 til 2000
traff jeg stadig mennesker som tror på reinkarnasjon eller
sjelevandring i ulike varianter. Det er noe av det som sitter dypest
hos folk i New Age eller Teosofiske retninger, og de fortjener
å
bli respektert og tatt
på alvor for det de tror på.
Hva går
reinkarnasjon ut på?
Læren om
reinkarnasjon kan ha mange ulike
varianter, men la meg forsøke å forklare hva saken
dreier seg om:
De tror at mennesket har en evig ånd/sjel som skal leve et
visst antall liv på
jorda, for å formes og erfare ting, slik at de utvikles til
mer høyverdige,
helt til de blir en "avatar", og slipper flere jordeliv.
En
side ved
reinkarnasjonslæren er at de ser den som en forklaring
på urettferdighet, lidelse og hvorfor livet blir slik det
blir. De mener at karma fra tidligere liv danner grunnlaget for den
lykke eller smerte de opplever i dette livet, og at dette gir en
rettferdig forklaring på ting som ellers ikke kunne
aksepteres. Fattige mennesker er fattige fordi de trenger en erfaring
av det ubehagelige for senere å kunne sette pris på
lykke. Smerte og urettferdighet er kanskje en erfaring de må
ha fordi de var undertrykkere i et tidligere liv.
Dermed gir det et
håp for den som sliter med
smerte, fattigdom eller urettferdighet, til å tro at denne
erfaringen gir dem en bedre utsikt til gode kår i et senere
liv, og at urettferdigheten derfor blir lettere å
bære. De tror at de "soner" for sine tidligere synder
på
denne måten. Etter mange liv med ulike erfaringer mener de at
sjelen
blir utviklet til et så høyt
bevissthets- eller erfarings-nivå, at de slipper å
reinkarneres flere ganger, men kan gå tilbake til Gud,
paradiset, "altet",
Nirvana eller
lignende begreper.
Bibelske svar:
Vi må
forstå at slike forklaringer
gir dem en slags sjelefred som vi ikke bare kan ta fra dem uten videre.
De trenger å se at Jesus har kjøpt oss fri fra all
mulig karma (1.Pet.1.18), at all urett blir straffet på
dommens dag (Åp.20.12-13) og at vi som tror har
fått tilgivelse og kommer ikke for denne dommen (Joh.5.24)
men skal få belønning (1.Kor.3.13-15 + 2.Kor.5.10)
og at alle som blir frelst får fullkommen lykke i himmelen
(Åp.7.16-17 + Åp.21.4).
Inkarnasjon:
Bibelen forteller helt
klart om "inkarnasjon". Johannes
evangelium begynner med å forklare at den guddommelige
skaperkraft,
"Logos" ble inkarnert i et menneske, nemlig Jesus Kristus. Det er
nettopp derfor Jesus kan si "før Abraham var, er jeg".
Jesus Kristus er en evig eksisterende ånd som ble inkarnert i
et menneske, den tidløse trådte inn i tiden.
Noen steder i Bibelen har
vi utsagn som synes
å tyde på at mennesket har en pre-eksistent
tilværelse, f.eks.
Jer.1.5: "Før jeg
formet deg i mors liv, kjente jeg
deg, og før du ble født, helliget jeg deg."
Jes.49.1: "Fra mors liv av har
Herren kalt meg, før
jeg ble født har han nevnt mitt navn."
Salme
139 v.16: "Du
så meg
den gang jeg var et foster,
i din bok ble alt skrevet opp: mine dager
ble dannet før en eneste av dem var
kommet.".
Læren om
menneskets pre-eksistens ble
hevdet av en mann ved navn Origenes. Det blir av enkelte hevdet at han
også stod for kristen reinkarnasjonslære, men begge
disse teoriene ble forkastet av konsilet i Konstantinopel i
år 553, og vi skal se hvorfor:
Gud kjenner oss
før vi blir unnfanget. Men
ettersom Gud er både i fortid, nåtid og framtid,
kan dette like mye
bety at Gud allerede har sett utfallet av våre liv, som at
han har bestemt det. Hva Gud har forut-sett
og hva
han har forut-bestemt
er en av de store mysterier
som vi i vår begrensede forståelse av tidsbegrepet
ikke kan fatte. Gud kan forutse våre valg, han kan
påvirke våre valg, og han kan forandre ting som
kunne ha hendt. Ja, det står faktisk flere steder at Gud
angret (1.Mos.6.6 1.Sam.15.35) og at han ombestemte seg (Jona 3.10
Jer.18.8 Amos 7.3). Den eneste vi vet hadde en preeksistens i Himmelen
er Jesus, Logos, Ordet: (Joh.1.1)
Forteller Bibelen om
re-inkarnasjon?
Så langt om
pre-eksistens og inkarnasjon. Men
finnes det spor i Bibelen på re-inkarnasjon? Jeg skal her ta
opp noen skriftsteder som er blitt brukt for å hevde det:
I Matteus 17.12 sier
Jesus om døperen
Johannes:
"Ja,
jeg sier dere at Elia allerede er kommet,
men
de ville ikke vite av ham og gjorde med ham som de selv ville."
Johannes ble som kjent
halshugget. Her siktes det til
Mal.4.5 der det står:
"Se,
jeg sender profeten Elia til dere før
Herrens dag kommer".
Det er lett å
forstå
at noen tolker dette som et bevis på reinkarnasjon i
Bibelen, at Johannes var en reinkarnasjon av Elia. Men det merkelige er
at da Johannes blir spurt om han er Elia,
svarer han (Joh.1.21): "Nei,
det er jeg ikke". Var det
bare fordi Johannes ikke visste det selv, eller har den tilsynelatende
selvmotsigelsen en annen forklaring?
Forklaringen finner vi i
det budskapet engelen Gabriel
ga til Sakarja, faren til Johannes, da han fikk løftet om
denne sønnen, i
Luk.1.17: "Han skal være
forløper for Herren
og ha samme ånd og kraft som
Elia".
Johannes hadde den samme
ånd og
kraft som Elia, og det er ikke
det samme som å være
Elia. Men på den tid var det vanlig å angi et
menneskes egenskaper ved å kalle det med et navn fra en kjent
person som hadde lignende egenskaper. På denne
måten "var" Johannes Elia. Kanskje hadde han samme skytsengel
(ånd) som Elia? Men vi begår en feil mot den tidens
måte å tenke på dersom vi tolker
"å ha samme ånd og kraft" som synonymt med
"å være" (en reinkarnasjon av) denne
personen.
Da disiplene fikk se Elia
sammen med Moses og Jesus
på berget (Luk.9.30-34), så de ikke
døperen Johannes. De som hevder at Kristus er en
ånd som er blitt reinkarnert flere ganger på
jorden, deriblant i Moses og Elia, må også
få problemer med dette
skriftstedet? Det bekrefter jo at avdøde menneskers
ånder/sjeler er gjenkjennelige ved den kroppen de levde i
på
jorda! Og at Moses, Elia og Jesus er tre selvstendige
"ånder/sjeler". Skulle Kristusånden stå
der og snakke
med seg selv?
Fortellingen om den rike
mann og Lasarus (Luk.16.19-)
forteller oss også at avdøde personer i evigheten
vil være gjenkjennelige ut fra den utseende de hadde mens de
levde. Den rike gjenkjente både Lasarus og Abraham. Og han
fikk klar beskjed om at han ikke kunne komme tilbake til jorden for
å advare sine brødre.
Et annet skriftsted som
brukes er Jesu samtale med
Nikodemus i
Joh.3.3: "Sannelig, sannelig,
jeg
sier deg:
Ingen kan se Guds rike hvis han ikke blir født på
ny."
For det første
må det bemerkes at
dette i tilfelle må være snakk om to inkarnasjoner
i samme kropp, og ikke samme sjel i to kropper. Her er det ikke snakk
om reinkarnasjon, men den nye åndelige fødsel, et
uttrykk som brukes om det å legge det gamle livet bak seg og
begynne et nytt liv sammen med Jesus (2.Kor.5.17).
Hinduistisk
reinkarnasjon.
Hinuene ser på
reinkarnasjon som en slags
forbannelse. En gjenfødsel skyldes at det forrige livet var
ufullkomment, og trenger ny renselse, at karma må "brennes
opp", inntil sjelen blir fri og kan gjenforenes med "altet".
Vestlig reinkarnasjon:
I vesten
(Gnostisisme, New
Age, Teosofi, Antroposofi)
blir reinkarnasjon som oftest sett på som en velsignet
mulighet for en "second chance" hvis ikke dette livet blir fullkomment.
På denne måten tror de at de til slutt vil
nå fullkommenheten.
På den andre
siden kan et vondt liv være en
rettferdig følge av tidligere
urett dette mennesket har begått. Denne vestlige versjonen
stammer fra gnostisismen og teosofien, der de tror at mennesket
oppnår frelse ved å erkjenne sin guddommelige
natur, såkalt kosmisk bevissthet.
Alvorlige
følger av
reinkarnasjonslæren
Reinkarnasjonslæren
bygger ofte på
menneskets tro på at det kan frelse seg selv ved å
sone for
synder fra tidligere liv. En slik tanke
er uforenlig med den frelse Jesus tilbyr oss når vi erkjenner
at vi ikke holder mål i oss selv, men at vi må
motta tilgivelse, rettferdiggjørelse og frelse ved
å tro
på ham. Tanken på å oppnå
fullkommenhet ved stadig forbedring gjennom ett eller flere liv, er
derfor ikke forenlig med kristen tro.
Den som tror at Jesus
rettferdiggjør oss
gjennom tro (Rom.3.21-24), må derfor gi avkall på
tanken om at mennesket kan frelse seg selv, enten det gjelder ett eller
flere liv!
En annen
sørgelig følge av
læren om karma er faren for manglende medlidenhet. Et lidende
menneske kan bli sett på som en person som
gjennomgår en renselse på grunn av feil det gjorde
i tidligere liv, og at lidelsen derfor er
selvforskyldt og nødvendig for dette mennesket. Hvis man
hjelper dette mennesket ut av dets nød, kan man frata dette
mennesket lidelsens erfaring, og det blir i verste fall nødt
til å leve enda et liv i
lidelse, tror de. Dette er fatalistisk!
Etter min mening er læren om at lidende mennesker selv er
skyld i
sine lidelser på grunn av ting avdøde mennesker
har gjort,
den styggeste og verste siden ved reinkarnasjon. At stakkars,
uskyldige, lidende mennesker skal få høre at de
lider
selvforskyldt for det de gjorde i et liv de ikke husker, blir for meg
grotesk og kjærlighetsløst! Noen sier
også at de
soner for menneskeheten generelt, og at vi derfor skal takke dem. Denne
soningen var det Jesus gjorde - ingen annen.
Læren om en
"second chance" kan også
føre til sløvhet for det livet man lever her og
nå. Man kan fristes til å tro at det er ikke
så farlig, for: "vi får vel en sjanse i et senere
liv!" Dette er en farlig tanke. Som troende skal vi
"arbeide på våre sjelers frelse med
frykt og beven" (Fil.2.12).
Bibelske
motforestillinger:
I Heb.9.25-28
står det om Jesus:
"Han
gikk heller ikke inn for å ofre seg selv flere ganger,
slik som øverstepresten år etter år trer
inn i helligdommen med blod som ikke er hans eget. I så fall
måtte han ha lidd mange ganger siden verden ble grunnlagt.
Men nå har han åpenbart seg én gang for
alle ved tidenes ende for
å utslette synden ved sitt offer.
Likeså visst som det er menneskenes lodd å
dø én gang
og siden komme for dommen, slik er
også Kristus ofret én gang
for å ta bort
manges synder, og siden skal han for annen gang komme til syne, ikke
for syndens skyld, men for å frelse dem som venter
på ham."
Her sies det utvetydig og
klart at Kristus har levd kun
én gang, og at det er på samme måte
med mennesket. Hebreerbrevet bruker også navnet Jesus (uten
Kristus) om hans
tjeneste i den åndelige verden/himmelen (eks. Heb.4.14).
Dette harmonerer ikke med påstanden om at Kristus er den
åndelige funksjonen og at Jesus bare var det jordiske
legemet. Vi skal leve én gang, dø én
gang, og siden stå opp til evig liv, sier hebreerbrevet.
Dersom det finnes en
karmalov, så har Jesus
brutt den: 1.Peter 1.18-19:
"Dere
vet at det ikke var med forgjengelige ting, med
sølv eller gull,
dere ble kjøpt fri fra det tomme
liv dere arvet
fra fedrene;
det var med
Kristi dyrebare blod, blodet av
et lam uten feil og lyte.".
Her er det snakk om
oppvekst, arv
og miljø, ikke om reinkarnasjon fra fedrene. Men for den som
måtte tro at de arver noe fra fedrene, et "karma", betyr
dette at Jesus kjøper oss som tror på ham fri fra
dette, og løser oss fra forbannelsen.
Et skriftsted som klart
viser at Jesus avviser
læren om karma er
Joh.9.2-3: "Rabbi, hvem har
syndet,
han eller hans foreldre, siden
han ble født blind?
Jesus svarte: Verken han eller hans
foreldre har syndet."
Dette viser at tanken om
karma (reinkarnasjon?) var
kjent, men at Jesus avviste den. Jødenes "karmatro" var
knyttet til slekten. Den stammer fra 4.Mos.14.18 der det står
at Herren lar fedres misgjerninger ramme barna. Men dette er ikke en
teori om karma, men
kan i beste mening være en konstatering av at barn lider
under det deres fedre og forfedre har
gjort. Jesus avviste at det var straff eller karma.
Etter at Jesus stod opp
fra de døde hadde han
den samme kroppen som han hadde før han døde. Han
beviste for disiplene at han ikke bare var en ånd etter
oppstandelsen (Luk.24.38-43). De tok på ham, og han spiste
mat. Da Jesus ble tatt opp til himmelen,
kom en engel og sa til disiplene:
"Denne Jesus som ble tatt
opp til
himmelen". Engelen sa ikke
Kristus, slik New Age sikkert ville
forklart. Jesus dro med sitt
jordiske legeme opp til
himmelen. Riktignok var dette legemet forvandlet slik at han kunne
dematerialisere seg og materialisere seg igjen, men han var
gjenkjennelig, sårene var synlige, og han kunne spise
mat.
Teorien om at Kristus ble
skilt fra Jesu kropp er derfor ubibelsk.
Ut fra det vi leste i Hebreerbrevet ser vi at vi også skal
få tilbake våre gjenkjennelige kropper i
oppstandelsen. Dette lar seg ikke forene med teorien om at vi har levd
flere liv i ulike kropper, for hvem av dem skal vi da ha i
oppstandelsen?
Maglende logikk:
En side ved
reinkarnasjonslæren som
gjør den meget lite troverdig etter min mening, er:
- Nesten annenhver
kvinne som "husker" ting fra
tidligere liv hevder at de har "vært" Maria, Jesu mor, eller
Maria Magdalena. Kan samme sjel være reinkarnert i tusenvis
av mennesker samtidig?
- Det lever flere
mennesker på jorda i dag
(06) enn de som har dødd siden Adams skapelse!
Det er et
statistisk og vitenskapelig faktum! Hvor skulle alle disse få
sjelene sine fra?
(Da måtte det jo være fra andre univers, fra tidligere
jord-sykluser eller andre spacy teorier)
(I tillegg hevder de fleste å ha levd mange ganger, så da
har de jo "brukt opp" mange muligheter.)
Logikken ut fra disse to
punktene må
være at sjelene deler seg og inkarnerer seg i flere personer.
I ytterste konsekvens må alle være reinkarnasjoner
av Adam.
Nei, hvert menneske er
skapt av Gud og har
fått sin egen, udødelige sjel som skal leve evig.
Hvert enkelt menneske må ta ansvar for sin egen sjel og
sørge for å tro på Jesus så de
kan bli frelst!
Dessuten er jeg som sagt rystet over læren om at uskyldige
mennesker skal lide for det andre avdøde mennesker har
gjort. At
Jesus døde for oss er mer logisk når vi
skjønner at
han var en inkarnasjon av Gud. For det var Gud som ga menneskene den
frie viljen til å gjøre vondt, derfor er det
også
logisk at han selv tok på seg all skyld og straff for det
menneskene gjør! Men hver enkelt må ta imot dette
i
erkjennelse av sine synder for å bli fri fra sin syndeskyld.
Hvordan møte
mennesker som tror på
reinkarnasjon?
Min erfaring er at dersom
vi konsentrerer oss om Jesus,
og han som den eneste sanne veien til Gud, kan vi unngå
unyttige diskusjoner. Vi kan arbeide sammen om det
kjærlighetsbudskapet han ga oss, elske mennesker uansett
bakgrunn, og ha troen på Jesus som felles knutepunkt. Og
nå tenker jeg ikke på "Kristus-energien" eller
andre svevende bilder av en misforstått Jesus, men om
Frelseren som døde på korset for våre
synder, som stod opp igjen, og åpnet veien for mennesket
tilbake til Gud.
Tilbake til
oversikten
Først utgitt i
2000
Sist oppdatert 18.06.13 (i parantes - ikke innlest)
|